Komunikacja interpersonalna to umiejętność tak naturalna dla człowieka, że na co dzień mało kto się nad nią zastanawia. To błąd! Podpowiadamy, jak sprawdzić swoje umiejętności komunikacji interpersonalnej i predyspozycje zawodowe, by wybrać dla siebie pracę idealną!
Komunikacja interpersonalna na co dzień i w zawodzie
Komunikacja interpersonalna, w najprostszym ujęciu, to wymiana komunikatów pomiędzy dwiema osobami w celu przekazania myśli, uczuć, potrzeb itp. Jest podstawowym narzędziem, jakiego ludzie używają w celu komunikacji. Służy nam do niej nie tylko mowa – gesty, postawa, miny i wszystko to, co nazywa się mową ciała, również są narzędziem porozumiewania. Na kwestię komunikacji interpersonalnej można też spojrzeć szerzej. Psychologowie, pedagodzy i inni specjaliści zajmujący się doradztwem zawodowym, mówią o komunikacji jako o umiejętności rozmawiania. W tym ujęciu chodzi już nie tylko o samo wyrażanie komunikatów, ale o ich jakość, ładunek emocjonalny i precyzję. Tak rozumiana komunikacja interpersonalna jest umiejętnością nie tylko społeczną, ale także predestynującą do wyboru drogi zawodowej.
Wybór zawodu a umiejętności
Każdy, kogo czeka wybór zawodu, wie, jaka to trudna decyzja. Odczuwają to w szczególny sposób ludzie młodzi, stojący przed wyzwaniem podjęcia pierwszej pracy. Decyzji tego typu nie należy podejmować pospiesznie, warto wziąć pod uwagę wykształcenie, doświadczenie (nie tylko zawodowe, ale i wynikające z hobby), zainteresowania, a także analizę własnych mocnych i słabych stron. Każdy człowiek ma pewne predyspozycje zawodowe, które sprawiają, że w wykonywaniu danego rodzaju pracy odnajdzie się lepiej i szybciej. Predyspozycje zawodowe ściśle wiążą się ze zdolnościami, talentami, a także cechami charakteru danej osoby. Poziom rozwinięcia umiejętności, jaką jest komunikacja interpersonalna, bywa często kluczowy w określeniu predyspozycji zawodowych. To nie tylko kwestia tego, czy lubimy rozmawiać z innymi, ale przede wszystkim, czy robimy to skutecznie.
Komunikuj się zawodowo
W jakim zawodzie przyda się komunikacja interpersonalna? Na pytanie odpowiedź wydaje się prosta: w każdym! Nawet jeśli w danej pracy najważniejszy nie jest kontakt z klientem, to wciąż pozostają rozmowy ze współpracownikami czy szefem… Są jednak zawody, w których komunikacja interpersonalna nie tylko ułatwia pracę, ale jest nieodzowna. Lekarze, ratownicy medyczni, funkcjonariusze policji czy straży miejskiej i ochroniarze muszą skutecznie komunikować się z innymi, a umiejętność ta może zaważyć nawet na bezpieczeństwie życia i zdrowia. Nauczyciele nie osiągną celu edukacyjnego, gdy nie będą skutecznie formułować przekazów kierowanych do uczniów. Sprzedawcy, menedżerowie, specjaliści od public relations – nie przebiją się z komunikatem sprzedażowym i informacją, co jest najważniejszym zadaniem w ich zawodzie. Z drugiej strony, są zawody, jak laborant, archiwista, bibliotekarz i wiele innych, w których zdolności w zakresie komunikacji interpersonalnej nie są tak ważne.
Wykonaj darmowy test predyspozycji zawodowych i… poznaj siebie!
Jak więc dowiedzieć się o sobie tego, czy komunikacja interpersonalna jest naszą słabą czy mocną stroną, a dalej – czy szukać pracy w zawodzie, który jej wymaga, czy w takim, w którym schodzi ona dalszy plan? Odpowiedź na to pytanie może dać konsultacja z profesjonalnym doradcą zawodowym, który udzieli pomocy w wyborze zawodu. Pomocne okażą się także testy predyspozycji zawodowych! Można zrobić je o każdej porze, w dzień pracujący i święto, bez wychodzenia z domu – wystarczy odwiedzić stronę https://www.kierunekrozwoju.pl/, gdzie dostępny jest darmowy test predyspozycji zawodowych. Kilka minut poświęcone na wypełnienie testu nie tylko zaspokoi ciekawość, ale także przyniesie korzyść w postaci cennych wskazówek dotyczących predyspozycji zawodowych.
Artykuł sponsorowany.