BNPL to rozwiązanie, które szturmem wkroczyło do segmentu B2B. Dzięki niemu firmy mają możliwość dokonywania większych wydatków, bez ryzyka utraty płynności finansowej. Na czym dokładnie polega taki model finansowania i jak sektor B2B może na nim skorzystać?
Elastyczne metody płatności, czyli finansowanie BNPL
BNPL (kup teraz, zapłać później) to rozwiązanie, które stało się odpowiedzią na problemy konsumentów wynikające najpierw z pandemii koronawirusa, a później galopującej inflacji. Nowoczesne płatności BNPL pozwalają bowiem na zakup danego towaru lub usługi nawet w momencie, gdy nie posiadamy określonych środków lub nie chcemy ich wtenczas zamrażać. Operator finansuje zamówienie, natomiast klient opłaca je w ustalonym czasie w całości lub w ratach. W przypadku uregulowania faktury w terminie, kupujący nie płaci dodatkowych kosztów z tytułu korzystania z usługi. Nie dziwi zatem fakt, że tak wygodne finansowanie stało się bardzo popularną metodą. Jak pokazują statystyki, aż 10% rynku pożyczkowego w Polsce dotyczy płatności odroczonych. Z kolei wg Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wartość branży BNPL rośnie ok. 400% w skali roku! Naturalnym następstwem rewolucji w sektorze B2C okazał się rozwój płatności elastycznych także dla biznesu.
Płatności odroczone dla biznesu. Jak rozwiązania typu PragmaPay rewolucjonizują sektor B2B?
W wielu branżach spotyka się wydłużone terminy płatności sięgające 30, 60, a nawet 120 dni. Taki standard jest korzystny dla kontrahentów, natomiast dla firmy wystawiającej fakturę – niekoniecznie. Firma zamraża wówczas aktywa, ponieważ przez długi okres nie otrzymuje zapłaty za dostarczony towar czy wykonaną usługę. Z kolei niedostosowanie się do reguł rynkowych, może spowodować utratę klientów.
W odpowiedzi na ten problem, narodziła się potrzeba znalezienia rozwiązania, które umożliwi utrzymanie sprawnego łańcucha dostaw, bez konieczności zaciągania kredytu w banku. Takim rozwiązaniem okazały się usługi odroczonych płatności, jak np. PragmaPay, które stanowi wiodący produkt na polskim rynku (https://pragmago.tech/pl/). Dzięki niemu Klient (z sektora B2B) dokonując zakupów na stronie internetowej dostawcy, nie musi natychmiast regulować wartości zamówienia, ale skorzystać z odroczonej płatności (w całości lub w ratach). Zakupy są realizowane, ponieważ środki zostaną przelane przez operatora BNPL na konto sprzedającego niemal od razu, natomiast po upływie określonego w umowie czasu, kontrahent opłaca fakturę otrzymaną od dostawcy BNPL. Jak widać, proces nie jest skomplikowany, a w celu sfinalizowania zakupu wystarczy wypełnić prosty wniosek online. Decyzję otrzymamy w kilka minut.
Zyski dla kupującego i sprzedającego
BNPL to zdecydowanie rozwiązanie win-win, w którym obie strony odnotowują korzyści. Kupujący staje się wiarygodnym klientem, nie stanowiącym ryzyka dla sprzedawcy. Nie musi natychmiast inwestować własnych środków na różne cele zakupowe, za to może opóźnić płatność w czasie (szczególnie jest to przydatne przy nieregularnych obrotach w firmie, np. w branżach sezonowych). Wpływa to bardzo korzystnie na poprawę płynności finansowej i elastyczne zarządzanie budżetem. Sprzedający natomiast odnotowuje wzrost sprzedaży, dostarcza konkurencyjną ofertę (rozbudowaną o innowacyjne i wygodne metody płatności), nie ponosi ryzyka nieopłaconych faktur oraz nie zamraża aktywów. Buy now, pay later, zdecydowanie jest skutecznym narzędziem służącym do zachowania płynności finansowej także dla sprzedawców, z kolei mechanizm odroczonych płatności pozwala wielu firmom na osiąganie nowych celów i dynamiczny rozwój biznesu – dotychczas hamowany przez niewystarczające środki lub ryzyko utraty płynności finansowej.