Śledzenie kampanii marketingowych jest kluczowe dla ich sukcesu. Dzięki odpowiednim danym możesz sprawdzić, w jaki sposób działania wpłynęły na sprzedaż i – co ważne – dowiedzieć się, co należy ulepszyć i poprawić w następnej kampanii. Istnieje wiele sposobów mierzenia sukcesu – kluczem jest jasne określenie celów i ich konsekwentna realizacja. Oto kroki, które należy wykonać, by sprawdzić skuteczność kampanii bazującej na ulotkach:
1. Ustal wyraźne cele
Pomyśl o tym, jakich wyników oczekujesz od kampanii. Czy chodzi o procentowy wzrost sprzedaży? A może o kwotę generowanych przychodów albo liczbę połączeń telefonicznych lub wykorzystanych kuponów? Określ jasno cele od początku kampanii, aby śledzić istotne dane.
2. Stwórz kod lub kupon
Jeśli Twoim celem jest sprzedaż, najprostszym sposobem śledzenia sukcesu jest kod lub kupon. Kod powinien być łatwy do zapamiętania i użycia (np. DUZAPIZZA25ZŁ). Pamiętaj, aby do ulotki dołączyć warunki oferty. Wprowadź ostateczny termin na każdą ofertę i nie zezwalaj klientom na łączenie dwóch kuponów, aby uzyskać podwójną zniżkę. Ważne jest również wskazanie, ile kuponów może zostać wykorzystanych przez osobę w określonym przedziale czasowym. O ile to możliwe, śledź to poprzez system punktów sprzedaży.
3. Śledź rezultaty od samego początku
Nie czekaj do końca kampanii, aby rozpocząć monitorowanie danych. Śledź kampanię od samego początku, aby zobaczyć, jak się rozwija. W ten sposób, jeśli ulotki dobrze się sprawdzają, możesz zainwestować więcej w ten kanał. Ewentualnie, jeśli nie działają, możesz zmienić projekt i treść ulotki na bardziej skuteczną.
4. Konsolidacja danych
Pod koniec okresu kampanii zbierz wszystkie dane. Zacznij od sprawdzenia, czy kampania osiągnęła pierwotnie zamierzone cele. Sprawdź:
– sprzedaż bezpośrednią z kuponów (w sklepie, online);
– ogólny wzrost sprzedaży w okresie kampanii;
– ruch w witrynie;
– ruch w sklepie (czy liczba odwiedzin wzrosła?);
– zapytania o ofertę (w sklepie, przez Internet, przez telefon).
Dla każdego punktu znajdź różnicę w okresach przed i po kampanii, a także porównaj wyniki z tym samym okresem sprzedaży w poprzednich latach.
5. Oceń wyniki
Przeanalizuj swoje dane i wykorzystaj wyniki w swojej następnej kampanii. Udokumentuj wszystkie informacje, abyś mógł zrozumieć, co zadziałało, a co nie. Zapoznaj się z tymi elementami, które mogą mieć znaczenie dla sukcesu przyszłych kampanii. Może następnym razem należy zmienić wezwanie do działania zawarte w treści ulotki, a może konieczna jest zmiana grupy docelowej? Potraktuj każdą kampanię jako okazję do doskonalenia swoich ofert i określenia docelowego klienta.
Jeśli na początku ci się nie uda, próbuj dalej!
Ulotki mogą być doskonałym narzędziem marketingowym. Dlatego nie zniechęcaj się, jeśli nie wygenerowały od razu rezultatów, o jakie ci chodziło. Najgorsze, co możesz zrobić, to przestać próbować. Śledząc kampanię ulotkową, możesz dalej ulepszać i ostatecznie tworzyć bardziej skuteczną strategię na przyszłość.