Niemal każdy człowiek przynajmniej raz w życiu musi odwiedzić kancelarię notarialną. Dzieje się tak np. przy sprzedaży lub kupnie nieruchomości. Udziału rejenta wymaga również podział majątku i spisanie małżeńskiej umowy majątkowej. Warto wiedzieć, jak przygotować się do takiej wizyty i jak zachować się na miejscu.
Spraw nie załatwia się poza kancelarią
Każda czynność, która wymaga udziału rejenta, musi zostać dokonana w jego kancelarii. Zasada ta nie dotyczy osób obłożnie chorych i przebywających w szpitalu. W pozostałych przypadkach należy osobiście stawić się w kancelarii.Na sesję wyjazdową notariusz może zdecydować się również w sytuacji, gdy potrzebne jest spisanie protokołu walnego zgromadzenia akcjonariuszy, który musi podpisać na tyle liczna grupa osób, że kancelaria ich nie pomieści.
Rozmowa przed podpisaniem
Zanim przystąpi się do podpisania dokumentu, warto umówić się z rejentem na rozmowę dotyczącą głównych założeń umowy. Na tym etapie przydadzą się np. wszelkiego rodzaju odpisy, wypisy i postanowienia, które są znaczące dla sprawy.Wizyta w kancelarii notarialnej wymaga wcześniejszego umówienia się. Termin można ustalić telefonicznie. To dobra okazja, by zapytać o dokumenty, które mogą być potrzebne. Dzięki temu uniknie się konieczności umawiania się na kolejne spotkanie po ich uzupełnieniu. Warto też zapytać, czy dokumenty można przesłać wcześniej pocztą elektroniczną, dzięki czemu notariusz będzie mógł zapoznać się z nimi przed spotkaniem.
Co ze sobą zabrać?
Dokumentem, o którym nie można zapomnieć wybierając się do kancelarii notarialnej, jest przede wszystkim dowód osobisty lub inny dokument, który pozwoli na miejscu potwierdzić tożsamość danej osoby. Zamiast dowodu może to być paszport. Zanim rejent rozpocznie jakąkolwiek czynność, sprawdza tożsamość każdej z osób reprezentujących strony.Jeśli przed notariuszem stają małżonkowie, a celem ich wizyty jest sporządzenie małżeńskiej umowy majątkowej, powinni mieć przy sobie również odpis aktu zawarcia związku małżeńskiego. Natomiast jeśli przedmiotem czynności będzie przeznaczona do sprzedaży nieruchomość, niezbędny okaże się akt jej własności.W przypadku wizyty w kancelarii w celu potwierdzenia zgodności kopii dokumentu z jego oryginałem, nie można o nim zapomnieć. Warto mieć przy sobie wszelkie pełnomocnictwa, jeśli reprezentujemy którąkolwiek ze stron umowy zawieranej w kancelarii.
Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na notariuszadamrobak.pl